annicaj

Av Annica - 5 mars 2016 16:43

Frukost och utflykt till Sunsan med två springglada jyckar.
Smälter intryck.
Sammanfattar hela resan i text. Anteckningar och fakta blandas. Bilder får komplettera texten vid ett senare tillfälle.

Hungrig mage tvingar mig till spisen. Spagetti till mammas biffar blir utmärkt middag idag.
Lasse och 2till6 övar i em så hundarna och jag rår oss själva.

Av Annica - 4 mars 2016 21:34

Lite lugnare dag idag. Börjar med en butik och rökeri i en pittoresk liten by i Northfolk.

De både kallröker i ett rökhus och varm röker.

Bussade vidare för lunch men fick lite tid över så vi strosade i en annan liten by.

OPS, lite upp-och-ner-bild. Hungrig???

Lyxa de med skaldjursfat för 2 till lunch på den havsnära puben. Fin interiör. Rolig personal och Toppenservice.

For vidare ner i Essex.

Här var det väl förberett för studiebesök. Städat, rent, produkter i rökarna och massor av smakprov på deras produkter. Så proffsiga. Dessutom demo på uppskärning av kallrökt lax. De skär allt för hand.

Det minskade fort på faten. Så mycket gott de gjorde. Tog hem lite nya idéer härifrån.

Det var det sista stället vi besökte innan vi styrde mot hotellet vid Heathrowe.
En sista middag med gänget, många skratt och god mat.

Dag 5 startade 4.20 Planet lyfte 7 och vi landade med bilen hemma vid halv tre.
Mormor&morfar for ganska snart så de fick köra hem i dagsljus.
Tack för hjälpen! Ni är guld värda. Älskar er!

Nu får vi helgen på oss att hämta igen oss och smälta veckans intryck och erfarenheter.

Detta är det häftigaste besöket. Storleken på rökhuset. Det man ser är bara ena sidan av Den sektionen. Det var en lika stor på andra sidan väggen. Tjära hänger i tappar på väggar och dörröppningar efter hundra års rökning. Brandrisken är jättestor. Bara kallrökning i dessa rökar.

Av Annica - 3 mars 2016 07:39

Fullspäckat program igår. Korvstoppning. Stannar i Cromer i natt på ett "halv-stjärnigt" hotell. Korta sängar. Ljummet vatten. Smala koridorer och tjyffiga rum. Tur att det bara är en natt.
Åt Fish & chips (igen) hos NO 1 Cromer igår. Vi tog alla torsk denna gång. Kolja förra gången. Smakade ungefär lika...fett båda. Det är som med hamburgare: gott en gång med väldigt långt mellanrum emellan.

Besökte två mindre butiker/rökerier igår. Lite intressantare när man kan identifiera sig med dem. Besökte också Jonas shellfish. De hanterar 3 ton krabba och hummer i veckan. Tyvärr var de färdiga med produktionen för dagen så vi fick bara se tomma lokaler och boxar med tusentals krabbor som väntade att bli kokta dagen efter. Deras kokmaskin tog 450kg krabba / timme. Ägaren påpekade att de var ett litet företag i samanhanget. Hm världen är olika.

Vi besökte Grimsby Fish market också tidigt på morgonen. Alltså fiskauktionen där ca 75% av all fisk som säljs i Storbritannien passerar. Vi skyndade för att hinna vara med på auktionen. Under ca 30 minuter bytte ca 10 ton fisk ägare och auktionen var över.

Mest var det kolja och torsk och ett litet hörn med blandade fisksorter.

Fascinerande resa. Vi får komma in på ställen som bara yrkesfolk blir insläppta till.
Unika miljöer och får ta del av "yrkeshemligheter". Staal hade jättegärna följt med på vår resa bland olika rökerier och deras "hemligheter".

Dags för lite senare frukost och vidare färd genom Englands fiskkust.

Av Annica - 1 mars 2016 23:05

Startade med en engelsk frukost. Mums. Mätt! For med bussen till Staal smokery. Ensam ägare/arbetare men med siktet högt. Han kommer att bli stor.
Buss till Grimsby. Fick se hur det traditionella kolja-rökeriet såg ut och fungerade där. Stora rökar, kallröker. Såg tre olika företagare och varianter på samma rökmetod. Vi blev ganska inrökta vi också.
Lunch: Fish & chips. Smakade utmärkt.
Var på fiskemuseet i Grimsby med guidad tur på en fiskebåt först och i museet sedan.
Landade på hotellet vid 5 och fick en paus från allt en stund. Skönt!

Så fint rum. Helt fantastiskt. Tjock heltäckningsmatta som man flyter runt på. Så mjuk så mjuk. Badkar. Utsikt.
Här skulle jag kunna sova en vecka utan problem.

Tre av tolv rökhus i ett av rökerierna i Grimsby. Vilken miljö!!! Allt det svarta är ren tjära från decenniers rökning.

Fick en sen men utsökt middag på hotellet.
Räkor till förrätt och en jäkligt god fiskpaj till varmrätt.
Nu somnar vi till paltkoma igen.
God natt.

Av Annica - 1 mars 2016 00:02

Studieresa i England.
Två timmars flygresa. Hoppar i en liten buss och åker alldeles för länge i alldeles för hög volym på radion. Stannar på östkusten nö om York i Fortune. Besöker ett litet rökeri med en STOR rök. De rökte kippers=grovsill. De hänger lika som oss men kallröker fisken.

Vilken vacker stad! Från katedralruinen på toppen, husen längs sluttningarna och hamnen nedanför. Åker gärna tillbaka för att utforska mer.

In i bussen igen och åker 1.5 timme till för att landa i Beverley på hotellet där och äta middag.
Sen middag. Lax för mig och stek till Lasse.
Paltkoma. Sov gott!

Av Annica - 29 februari 2016 06:42

Nu är vi äntligen på väg. 5 dagar i England. Så lugnt och tryggt att veta att djuren har det bra med mormor&morfar medan vi är borta. Och att de tar hand om huset.

-12 när vi startade. Hoppas det är varmare i Manchester. Möter upp sällskapet på Arlanda en timme innan vi lyfter. 11 nya människor att bekanta sig med. Det blir spännande.

Kaffet smakar gott i bilen. Möter Sebbe i Uppsala för att lämna av Diddan. Han har inte ätit än så hoppas matte fixat frulle till honom när han kommer hem. Tänkte på Diddan nu men det kanske gäller en tvåbenta också.

Av Annica - 24 februari 2016 21:03

Besökte Stockar bys lokala spelhåla. Fullt med gitarrer, bas, kajun, fioler och kvällen till ära: Lollo med banjo! Oj vad det svänger när alla ackord och stämmor är på plats. Kul att få hänga med ibland.

Fick ett samtal på vägen hem. Erbjudande om att vara med på marknad. Tänka på saken.

Hunnit med att revidera en kassabok också i eftermiddag. Så roligt att träffa nya människor. Man lär sig alltid något nytt. Den här gången var det konstföreningen som vi kollade.

Nu blir det mycket sen måltid innan djuren och jag gör kväll.

Zoo

Av Annica - 24 februari 2016 14:26

Kan man tro att det är hemma hos oss nu.

En parakit som håller ögonen öppna efter den lilla kattjejen Duffy som smyger runt buren. Hon hälsade mycket försiktigt på Mollegubben och han på henne, sedan gick Molle därifrån med bestämda steg.

Hill och Diriki sprang som galningar runt i huset och kollade av möbleringen innan de hade tid att hälsa på mig.

Duffy utforskade alla väggar, hyllor och hålrum hon hittade. Innan vi hivade ut henne en stund. Hon kom in ganska snabbt igen.

Mycket bök och stök innan alla hittat en någorlunda bekväm sovplats. Jag låg ganska varmt inbäddad mellan katter och hundar. Sov gott gjorde vi alla till slut.

Hörs.
(Mormor, vi har en gästsängen också.)