annicaj

Alla inlägg den 31 oktober 2010

Av Annica - 31 oktober 2010 13:33

Jag och Anna blev tillfrågade att vara med som elev-objekt på en spårspecial-utbildning för instruktörer på brukshundklubben.

Spåren var lagda sedan en timme när vi kom. Fari gick sitt spår - blev bara skit.

De la ett nytt spår.

Jag gjorde min "spår-rutin" och det gick mycket bättre.

Rådet från instruktörerna efteråt blev: gör spåret Ännu mera intressant med mer varierad belöning av apporterna, belöna även när han spårar focuserat - belöna spårandet. Träna spårupptag dvs han ska gå rakt ut i den riktning jag visar genom att till att börja med gå med honom i kort lina vinkelrätt mot spåret så att han lär sig att alltid gå rakt ut. Om han viker av - stanna- och när han går rakt igen fortsätt. Dessutom när han ska ta spåret kan jag stanna upp och vänta, vänta, vänta tills han verkligen ligger i selen och drar i den åt rätt håll innan jag tillåter honom att fortsätta spåret - för att tagga honom. Tack för tipsen.

Fick omdömet: mycket social hund, lugn focurerad med kamplust men saknar ännumera intensitet i spårarbetet.

Intensiteten saknar jag också. Försöker jobba på det men känner mej lite vilsen i hur jag ska åstadkomma det.

Jag hoppas att instruktörerna hade lika stort utbyte av mej som jag av dem 


Nu har jag ett moment till att jobba med och variera med.

Apporteringen, platsliggningen, rutan och nu också spårupptag.


Nu vila!

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Presentation

Länkar

Gästboken

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards