annicaj

Alla inlägg under november 2010

Av Annica - 30 november 2010 21:52

-16, snålblåst. Ut i kylan välklädd så går det att köra ett litet pass lydnad ändå. Linförigheten går bra. Koncentrationen ganska bra. Han kollar på omgivningen ibland och då får jag påminna honom om att det är jag som står i centrum om han vill ha någon belöning. Att kolla snabbt är helt ok, men att sitta och "drömma sig bort" är inte ok. Då blir det ett -nej! och när han tittat på mej ett glatt -fot och beröm. Han vet vad han ska göra men blir ändå... osäker?... eller omotiverad?

Om jag berömmer med ett -bra. med mer basröst och bara när det är befogat - inte slösar med berömmet - så lyssnar han bättre. Idag lyckades jag hålla fart en god stund innan jag tog en liten paus och bytte moment och belöning.


Apporteringen går riktigt bra. Han griper apportbocken bra när vi passerar den och kan nu sätta sig med den utan att tugga. Att starta med den i munne är lite svårare. Det måste vi nöta mera.


Platsligggningen gick också bra. Har tränat inne att han lägger sig på mitt kommando när han står framför mej. Lite svårare när jag står vid sidan om. Gnuggade det inne först till det gick bra. Utomhus gick det också men lite mera tveksamt så jag ställde mindre krav och lät han lyckas med att bara lägga ner huvudet i backen först. Efter en 7-8 rep kunde jag lämna min plats och ställa mej framför honom utan att han lyfte huvudet från backen. Helt ok för denna gång.


Efter lite lek och bus så skickade jag honom på ett "utåt" och han galopperade iväg rakt fram - slungade snörbollen innan han han vända på huvudet. Den damp ner bakom honom eftersom han hunnit en bra bit och matte är usel på att kassta långt. Lekte lite dragkamp innan jag fick den med ett -tack.


Så blev det lite rastning och sedan sprang vi i kapp hem till bron. Tänk va kul det kan vara att se matte guppa runt i skogen ;)


Nu lägger vi oss framför brasan och värmer oss.

Vi hörs.


Av Annica - 29 november 2010 11:10

Ingen snö idag men kanske en sol som anas bakom molnen. Kallt så det var dags att fyll apå vedhyllan inne. Kånkade fyra stora ikea-kassar fulla pluss vedkorgen. Hundarna sprang i kapp med mej mellan ytterdörren och vedboddörren. Tänk att vedträn kan vara så skojiga att bära omkring på.


Dags för lite linförighetsträning med Asfari. En gammal trasig fotboll som belöning. Skötte sig ganska bra. Bra kontakt. Bra förflyttningar för det mesta. Flyttade mej så till vägen utanför grannens garage, lite svårare till Asfari upptäckte en kissfläck i snödrivan. Då fick matte säga ifrån och tala om vad vi höll på med. Ok sa han vi kör lite mera då. Beröm. Så dyker husse upp, ännu ett starkt störningsmoment. Kräver igen att han ska lyssna på mej. Visst, men..., Nej! hepp kollar på matte då. Beröm. Glad hund. Varsågod!!!! Vad gör han då? jo springer först mot kissfläcken, ångrar sej vänder mot husse, ångrar sej igen och jagar istället bollen som matte kasstar och kommer tillbaka med den! Jippi - matte är bäst trots allt! ;)


Vi hörs!

Av Annica - 28 november 2010 19:03

Apporteringen går bra. Gripande i olika situationer och platser.

Platsläggandet har fått ett namn och fungerar när rätt belöning för stunden finns till hands.

Linförigheten med ingångar från sittande i olika vinklar går också bra.

dags att stegra kraven ytterligare på alla momenten.


Jobbar massor med relationen också. Försöker dämpa mej och vara mer sparsam med enenrgifyllda beröm. Ta till det när det verkligen är befogat. Försöker däma mej i det mesta och vara lugnare och mer focuserad så blir det enklare för den fyrbente också.


Vi hörs.

Av Annica - 25 november 2010 10:48

Vi höll på att blåsa av vägen på väg till klubben men kom fram till slut. Vi började med linförighet, förflyttningar. Det blev till att påminna Fari om att det är mej han ska ha koll på - inte allt runtomkring. Efter lite gnuggande av mattes timing, röstläge, beröma rätt, glada kommandon så gick han riktigt fint med Sussis hjälp.

Åsa visade ingångar och hur vi kan träna det.


Teorin bestod av relationen hund-förare. Hur stor samarbetsbubbla har vi? hur stor bestämmnandebubbla har vi och hur stor är trygghetsklossen? Hur kan vi jobba för att ta tillbaka bestämmandebitet/eller kanske minska den. Hur kan vi jobba för att förstora samarbetsbubblan? osv.Intressant skiss över relationer på ett lite konkretare sätt.


Nästa momentstart blev apporteringen. Tur att vi redan jobbar på det. Fari har gripandet och hållandet ganska bra nu. Nu ska jag träna med olika saker, att ta ett mjukisdjur går bra men att INTE tugga på det blir en utmaning! Hårda saker funkar ju bra. Där ska jag börja med start till rörelse.


Hemma ska vi bygga tillbaka samarbetsbiten. Att göra saker tillsammans som att plocka ur tvättmaskinen, bära saker hit och dit, apportera saker (hm var det inte det jag jobbade på?) ja allt jag kan hitta på för att förstärka samarbetet oss emellan ännu mer.


Nu ska jag ta med hunden för att apportera en hög ved till brasan.

Vi hörs.




Av Annica - 23 november 2010 00:15

Nu funkar det inne! Neer - och han lägger sig med nosen mellan tassarna. Nu kommer nästa tröskel. Han ska ligga kvar trots störningar. Måste vara jätteförsiktig för att han verkligen ska lyckas. Minsta lilla så lyfter han på huvudet. Nyfiken och kontrollfreek som han är.

Vi hörs.

Av Annica - 21 november 2010 15:33

snabba ligg på agendan idag.Kassler/leverpastej som belöning.

Av Annica - 19 november 2010 23:39

Missöde! Besök av gäst. Hunden glad. Får svanstippen i kläm i dörren. En halv kvadratcentimeter hud med tillhörande hårtofs satt kvar. Hunden skrek, blodet rann.

Efter mycket torkande av blodstänk så stillade det.

Kraken har hållit sig nära matte i ett dygn. Sovit nära, tittat på svanstippen, legat nära och sett olycklig ut. Nu i kväll tassade han iväg och la sig på vanliga platsen så nu gör det nog inte lika ont längre.

Men avtar arbetslusten? nejdå, lite platsliggning har det blivit iallafall. Det tar sig lite i taget. Men han är lättstörd, nyfiken på allt och alla. När han hörde folk på vägen nedanför där jag tränade så lyfte han genast huvudet men kom på sig och la ner det igen och låg sedan kvar trots mera ljud. Duktig. Men känner mej otålig att han inte klarar mer. Får träna mera,mera och se till att han får rätt störningar så att han lyckas.Hur var det: lyckas till minst 80% av träningen eller mer.

Vi hörs.

Av Annica - 12 november 2010 16:41

Nu har vi kört ligg-träning med snabbt ligg.

Platsliggning ute med störning med huvet nere i backen.

Apportering med gripande-hålla-fast fast jag ruskar,drar, inte håller alls,tar tag igen.

Position i linförigheten med stegförflyttningar runt, runt,bakåt ja åt alla håll.

Och däremellan BRA BUS!

Tänk att det är såååå kul att sno leksaken som sticker ut ur mattes ficka!


Nu medan hunden har "tråkigt" ska jag ta och läsa i Eva Bodfäldts Kontaktkontraktet.

Kommer nog upp en del ang detta på kursen skulle jag tro.


Vi hörs.

Ovido - Quiz & Flashcards