annicaj

Direktlänk till inlägg 30 november 2010

Kallt,kallt,kallt

Av Annica - 30 november 2010 21:52

-16, snålblåst. Ut i kylan välklädd så går det att köra ett litet pass lydnad ändå. Linförigheten går bra. Koncentrationen ganska bra. Han kollar på omgivningen ibland och då får jag påminna honom om att det är jag som står i centrum om han vill ha någon belöning. Att kolla snabbt är helt ok, men att sitta och "drömma sig bort" är inte ok. Då blir det ett -nej! och när han tittat på mej ett glatt -fot och beröm. Han vet vad han ska göra men blir ändå... osäker?... eller omotiverad?

Om jag berömmer med ett -bra. med mer basröst och bara när det är befogat - inte slösar med berömmet - så lyssnar han bättre. Idag lyckades jag hålla fart en god stund innan jag tog en liten paus och bytte moment och belöning.


Apporteringen går riktigt bra. Han griper apportbocken bra när vi passerar den och kan nu sätta sig med den utan att tugga. Att starta med den i munne är lite svårare. Det måste vi nöta mera.


Platsligggningen gick också bra. Har tränat inne att han lägger sig på mitt kommando när han står framför mej. Lite svårare när jag står vid sidan om. Gnuggade det inne först till det gick bra. Utomhus gick det också men lite mera tveksamt så jag ställde mindre krav och lät han lyckas med att bara lägga ner huvudet i backen först. Efter en 7-8 rep kunde jag lämna min plats och ställa mej framför honom utan att han lyfte huvudet från backen. Helt ok för denna gång.


Efter lite lek och bus så skickade jag honom på ett "utåt" och han galopperade iväg rakt fram - slungade snörbollen innan han han vända på huvudet. Den damp ner bakom honom eftersom han hunnit en bra bit och matte är usel på att kassta långt. Lekte lite dragkamp innan jag fick den med ett -tack.


Så blev det lite rastning och sedan sprang vi i kapp hem till bron. Tänk va kul det kan vara att se matte guppa runt i skogen ;)


Nu lägger vi oss framför brasan och värmer oss.

Vi hörs.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 5 september 2019 19:34

Den 12 juli kom jag hem från jobbet. Öppnar ytterdörren. Fari kommer inte. Jag går till sovrummet. Där reser sig en mycket vinglig Fari i sängen och har mycket svårt att hålla balansen. Han tar sig vingligt ner, genom korridoren och till hallmattan. ...

Av Annica - 14 juni 2019 19:58

Anställningsavtal påskrivet utan slutdatum. Nu "sitter jag still i båten" ett tag. Skönt. Fast inkomst. Tryggare ett tag då. Det lönar sig att ligga i och sträva efter att lära sig och att lösa problem så långt det faller innom mina ramar. Nu hän...

Av Annica - 18 maj 2019 18:08

1. Vi har tagit beslutet att stänga fiskbutiken och försöka sälja den. Skönt & vemodigt. 2. Jag har sagt ifrån mig kassörsuppdraget på hamnföreningen. Skönt. Är kvar som suppleant ett år till. Kul! Så vad gör jag nu med all tid som blir "över" e...

Av Annica - 12 februari 2019 20:47

Ben, paddla. Djupt vatten. Armarna längs sidorna. Sparka med benen. Ni får inte se knäna när ni tittar ner. Små rörelser. Vänd tårna lite innåt. Som när ni går, från höften. Håll näsan över ytan. Hur det fungerade? Inte alls från början. Sjönk som en...

Av Annica - 5 februari 2019 12:32

Krål. Ja så uttalas det på svenska: krål! Nu har Anna och jag gått första lektionen på crawl- kursen för vuxna. Njurunda simsällskap som håller den. En trevlig tjej i medelåldern som visade, instruerade, gav oss uppgifter att öva på. Den ena längde...

Ovido - Quiz & Flashcards