annicaj

Alla inlägg den 12 januari 2014

Av Annica - 12 januari 2014 22:06

Har suttit och kikat på "www.365 saker att slöjda" och blvit inspirerad.

Hittade rött linnetyg.

Har också läs på "www.Kurbits.?" om ett japanskt sömsätt. Sashiko heter det. Typ quilltning fast ett sätt att lappa och laga med enkel söm. Måste ju prova på mitt eget sätt.

Började med linnetyget. Klippte ut en ruta. Fållade den med sashikostygn. Hämtade mörkröd vadmal. Klippte ut blad. Syr på dem. Klipper till ett större stycke vadmal.

Blir det en tablett? Nej tyget räcker bara till en.

Placerar rutan på olika ställen på vadmalsstycket. Vad ska jag hitta på?.....

Sätter linnerutan mitt på vadmlsstycket. Fäster linnerutan med en massa stygn runt bladen och fyller linnerutan med stygn i vitt bomullsgarn.

Så kommer jag på vad jag ska göra av detta lilla projekt.

Viker stycket på mitten märker ut med linjal var sömmarna ska gå. Nålar noga. Symaskinen eller handsy? Har ingen lust att börja röja sybordet så maskinen får plats. Inte i kväll. Handsyr!

Syr raksöm till Så ska det låta. När programmet är klart är sömmen sydd, fyllning av kardad ull istoppad och hålet igensömmat.

Nu har jag en perfekt fast nackkudde!

Ja så kan det bli när jag sätter igång utan mål och mening, på ren inspiration och nyfikenhet och skaparlust!

Inte blev det exakt sashiko. Inte blev det urtjusigt men det är handsytt till 100%. Det gav mig 100% tillfredsställelse. Det är det som betyder nått för mig.
Och nu sover jag gott - utan en stor kudde - så mina muskler får möjlighet att sträckas ut under natten på ett naturligt sätt.

Mjuk och go med en svag doft av fårull :)

Hörs!

Ovido - Quiz & Flashcards