annicaj

Alla inlägg den 25 februari 2014

Av Annica - 25 februari 2014 00:06

Förkylningen håller i sig. Hostar mig blå när jag ska lägga mig. Sover bäst i fåtöljen som jag kan luta omkull ryggstödet på. Duntäcke på och katten som gärna rullar ihop sig på magen - om han är inne.

I kväll blev det iaf oljemålning hos Janina. Lycka! Den här gången var jag först på plats. På med värmen och tända ljusen i fönstret, starta musiken och sätta igång kaffemaskinen så det finns något gott att värma sig med till samlingsfikat. En efter en troppar vännerna in och till sist även Janina. Vi tar plats vid varsitt staffli och börjar måla. Fyra paletter med vitt skilda färgskalor och fyra helt olika stilar. Fantastiskt att samma förutsättningar kan få så olika uttryck.

Jag hade nästan helt slut på vit färg så jag lät förra veckans målning få bero. Startade på en ny duk med en nytaget foto som utgångspungt.
Jag vill lära mig att måla vatten. I den första tavlan som jag ännu bara grundmålat är det stilla vatten. I den nya är det rinnande vatten med krusningar.
Börjar att grunda hela duken i olika färgnyanser. Tar sedan den sista skvätten vitt jag kan klämma ur den sinande tuben och klämer i lite snö i bilden. Målar på så länge jag vågar och ber sedan Janina om hjälp till hur jag ska gå vidare. Janina tittar kritiskt på tavlan, påpekar saker som bör ändras och vad jag ska focusera på härnäst. Jag ändrar, backar tittar på håll och ser att det lyfte perspektivet. Vinklar är viktiga för helheten.
Vid tio finns det inte mycket mer jag kunde göra och tur var väl det för det var dags att packa ihop.
Nu sätts mitt tålamod på prov. Att låta bli tavlan en vecka så att den får torka så jag kan börja med detaljerna nästa vecka. Huva va lååååångt det är till nästa måndag!!!
Nya färger är beställda och dimper väl ner i lådan om en dag eller två-hoppas jag. Undrar om jag ska öva mig i att spänna duk på ram...hur många dukar kan man ha på gång samtidigt ;-) ???

Dags att smälta nya kunskaper och göra intryck i kudden.
Hörs!

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Kategorier

Presentation

Länkar

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards