annicaj

Direktlänk till inlägg 2 januari 2011

Man ska tydligen ge upp!

Av Annica - 2 januari 2011 17:29

Efter en jobbardag kommer jag hem och tar med hunden ut på en rastning och sedan lite träning. Vad ska vi hitta på idag då?

Jag börkade med att lägga ner apportbock, koppel och vantar på backen. Bredvid en ask med några leverpastejbitar. Så började jag träna. En högst motiverad hund var helt och hållet med mej. När han gjorde bra fick han beröm och motivationen höjdes ännu mera. När jag började stegförflytta bakåt höll han på att gå i atomer. När han lyckades rätt så fick han ett varsågod.

Apporterade en del med apportbocken runt mej åt olika håll som han fick hämta och komma in och sätta sig och lämna av. Beröm när han gjorde rätt och varsågod när vi avslutade som bäst.

Körde några inkallningar med belöning bakom honom som han fick ta när han satt sig bredvid mej. Bytte så ut godiset mot en leksak bakom honom. Gjorde några inkallningar med ett varsågod när han hade bra fart mot mej. Så en vanlig inkallning och till slut en inkallning med "stanna". När han stannade fick han varsågod och bus med leksaken. Avslutade där.

Traskade hem och åt middag.

Plockade fram klickern och godis. Tänkte prova om han fortfarande kommer i håg "på sidan" (ligga på sidan). Ställde mej som jag brukar. Vad gör hunden...lägger sig ner med frambenen brett isär och trycker ner huvudet i golvet! Klick! kasstar iväg godiset en bit. Han gör om och om igen. Jag ställer mej bredvid honom. Han lägger sig platt. Jag lämnar honom går iväg en bit vänder mig om...och han ligger som klistrad...jag gömmer mig....går tillbaka...klick och "godisregn". Jag tror han kan det, JAG TROR HAN KAN DET!!!!

Hur gör jag för att flytta ut kommandot utomhus??? Jag tror dess värre att det är platsbundent innomhus. Men en god bit på väg i alla fall.

Jag är glad!

Vi hörs.

 
 
Ingen bild

Åsa

2 januari 2011 20:25

Prova att lägg honom i hallen med öppen ytter dörr. funkar: lägg honom utanför trappan ute om det funkar jobba vidare ner till butiken, kram och jobba på, ni är så duktiga

Annica

2 januari 2011 20:45

Tack Åsa!
Hoppas det fungerar, måste ju absolut prova medan jag vädrar huset ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 5 september 2019 19:34

Den 12 juli kom jag hem från jobbet. Öppnar ytterdörren. Fari kommer inte. Jag går till sovrummet. Där reser sig en mycket vinglig Fari i sängen och har mycket svårt att hålla balansen. Han tar sig vingligt ner, genom korridoren och till hallmattan. ...

Av Annica - 14 juni 2019 19:58

Anställningsavtal påskrivet utan slutdatum. Nu "sitter jag still i båten" ett tag. Skönt. Fast inkomst. Tryggare ett tag då. Det lönar sig att ligga i och sträva efter att lära sig och att lösa problem så långt det faller innom mina ramar. Nu hän...

Av Annica - 18 maj 2019 18:08

1. Vi har tagit beslutet att stänga fiskbutiken och försöka sälja den. Skönt & vemodigt. 2. Jag har sagt ifrån mig kassörsuppdraget på hamnföreningen. Skönt. Är kvar som suppleant ett år till. Kul! Så vad gör jag nu med all tid som blir "över" e...

Av Annica - 12 februari 2019 20:47

Ben, paddla. Djupt vatten. Armarna längs sidorna. Sparka med benen. Ni får inte se knäna när ni tittar ner. Små rörelser. Vänd tårna lite innåt. Som när ni går, från höften. Håll näsan över ytan. Hur det fungerade? Inte alls från början. Sjönk som en...

Av Annica - 5 februari 2019 12:32

Krål. Ja så uttalas det på svenska: krål! Nu har Anna och jag gått första lektionen på crawl- kursen för vuxna. Njurunda simsällskap som håller den. En trevlig tjej i medelåldern som visade, instruerade, gav oss uppgifter att öva på. Den ena längde...

Ovido - Quiz & Flashcards