annicaj

Alla inlägg under maj 2011

Av Annica - 29 maj 2011 23:05

I helgen har jag varit och bidragit till den Trolska Skogen igen.

Den här gången fick jag hjälpa till att spika på näver på ett litet hus. Han större delen men inte helt klart p g a att lillebror med sambo hade satt fast byggställningar i väggarna. De höll på att lägga ett spånt-tak på samma hus. Det blir urfint när det blir klart.

Vi var ett stort gäng i skogen den här helgen också så det går framåt i ett rasande tempo. Men det behövs eftersom det är invigning den 1 juli!!!



Väl hemma tog krafterna slut. Vilken tur att jag har semester och kan ta igen mej ett tag :)


Höres.

Av Annica - 24 maj 2011 22:22

I dag fick husse vara spårläggare =) Han rustades med nio spårapporter och en leksak.Det var ett mycket spännande spår. Både Fari och matte fick jobba extra mycket. Fari på att följa alla krokar, böjar, svängar,över, under,på stenar,stockar,älgspår,torrt,torrt ris mmMatte fick anstränga sig att läsa hunden. Följer han husses spår eller har han hittat ett viltspår? Våga lita på hunden! När jag blev tveksam så övertygade han mig med en pinne i munnen =) Alla pinnarna kom med hem i mattes ficka (utbytta med ost tärningar) och leksaken fick han bära hem själv med högburet huvud och svans!Ibland stannade han mitt i spåret och undersökte ett lingonblad extra noga innan han fortsatte och en gång nosade han extra mycket en bit upp på ett träd - husse hade nog satt ett handspår just där.Mer främmande-spår! Mina kan han gå i sömnen vid det här laget.Höres.

Av Annica - 23 maj 2011 22:40

Ut på gräsmattan medan kroppen kallnar efter en halvmils spring. Härligt!

Hunden spattar runt med leksaker. Vi busar lite, lite kurra gömma mellan buskarna. Så tar jag sekatören och ansar lite rosenbuske, gräver fram en igenvuxen bit av rabatten, flyttar lite växter. Tittar upp och ser en hund som sitter rakt upp och ner mitt på gräsmattan med knuten framför sig och blåstirrar på mig.

GÖÖÖÖR NÅTT MED MEEEEJ!!!! ser han ut att säga.

Kör lite ligg, snabba med knuten som belöning. Det går bättre och bättre.

Pausar med att gå runt "ägorna" och kolla in lite växter.

Tar knuten och börjar träna lite kryp. Lägger ner honom och lägger knuten 20 cm framför honom. Han kasstar sig fram, smäller tassarna i knuten och skuttar med baken. Håller knuten i noshöjd så att han måste sträcka sig efter den istället. Går bättre men skuttar ialla fall med baken och är väldigt ivrig så allt går fööör fort. Hm.

Hur ska jag göra nu?

Jo, man tager vad man för tillfället haver! En stjälk - kraftig - rabarber istället för knut. Vipps tar han det lugnt, griper men släpper snabbt    och kryper rätt med baktassarna =) Man ska ha fantasi när man tränar va?!

Vi hörs!

Av Annica - 13 maj 2011 09:58

Hur det kan bli ibland!


Det var länge sedan jag fick något block att brodera på nu så jag går ut på hemsidan och kollar. Jo då det är ett block skickat till mig för en vecka sedan. Men undrar vart det tafit vägen.Gör en efterlysning. Ett par dagar senare dyker ett brev upp i brevlådan. Undrar vems block det är och vilken saga som är temat på det här blocket. River upp kuvertet och ut trillar Anns block från Bandhagen. Jag är den sista att brodera på det så det är inte många lappar kavar att välja på. Och sagan då? Nils Holgersson. Hm. Har aldrig läst boken men för många år sedan hittade jag den på bokrea och tänkte att det är ju en klassiker så någon gång ska jag väl kunna läsa den. Men den har oläst åkt med i flytt efter flytt.


Nu dyker jag ner i bokhögen (har ingen bokhylla utan alla böcker står staplade på golvet i ett skåp) och hittar den längst ner i en boktrave. Lite sliten efter att ha åkt runt genom åren.


Jag letar upp det avsnitt i boken där Nils, på örnens rygg, kommer till Hälsingland.

Läser om dalgångarna, gårdarna, jänterna och gossarna som kommer ut på gårdarna och samlas till buföringsföljen som drar upp till skogarna och färbodvallarna. Om den sista kvällen innan drängarna ska dra tillbaka hem och lämna valljäterna kvar och om berättarduellen mellan de två gubbarna den kvällen.

En berättelse är utförlig och handlar om hur de vilda rovdjuren samlas på Blackåsen tillsammans med skogsrået under nyårsnatten. Till denna skara kommer så tamdjuren för att skogsrået med sitt eldbloss ska välja ut de djur som under året faller offer för de vilda.


Det blir nått att fundera på, vad jag av allt detta ska brodera på en liten tygbit på Anns bock.


Varför berättar jag då detta?

Jo, valljäntornas låtar bl a kan Du komma och lyssna på på Hamnlyckan den 15/5 kl. 14.00

Och sagans värld ska jag och många till besöka hela helgen i Trolska Skogen. Om skogsrået dyker upp vet jag inte men kanske en och annan Tomte för det är tomtarnas hus som ska iordningställas och staket runt näckens tjärn som ska flätas bl.a

Läs mer på www.trolskaskogen.se


Så denna helg blir det handarbete i stort och smått samt en hel del musikkultur!

Vi höres!


Av Annica - 12 maj 2011 21:11

Lillebror var hit häromkvällen. Vi satte oss och designade hans fenderskydd och gjorde broderi av det.

I em sydde jag upp den första av sex. Det blev skitsnyggt. Vit-silvrig text på marinblått tyg. Nu kommer båtgrannarna att bli avis i sommar .


Höres.



Av Annica - 12 maj 2011 20:46

I kväll blev det en tur ut på klubben. Det var städkväll så det var ett helt gäng som fejade inne i stugan. Jag fick en kratta av Georg och krattade löv runt stugan.

När det ansågs klart så var jag ner på planen och tränade lite plats med huvudet i backen. Gick ganska bra trots att det var full fart nere på agillitybanan.


Måste backa en del för att få ett säkrare läggande och stadga huvudet nere. Var ändock väldigt nöjd med att han la sig utan problem trots stojet en bit bort.


Mängsträning igen då! Får göra det på annan plats än klubben på träningskvällarna. Jobbar tre torsdagar av fyra! Träningsgrupp dagtid vore inte alls tokigt. Få se om det blir nått.


Höres.

Av Annica - 8 maj 2011 16:29

Ja idag blir det ett skogsspår i våtmark, genom vattenpölar och massor av kringelikrokar. Få se hur han fixar det. När jag kom hem efter att ha lagt spåret blev det noga genomnosning av kläder och händer. Undrar om han försöker "fuska" sig till ledtrådar vart matte varit ;)


Spåret avslutades vid en 30-35 cm i diameter stor knosa/häxkvast på en björk. Det är inte ofta man ser sådana i skogen numera när slyt rensas bort och lövskogen gallras till förmån för barrträden. Men där var den iaf, hoppas den får vara kvar länge.


Nu har jag ett arbetspass kvar sedan är jag ledig en vecka. Tänker satsa på lite sökträning (om någon mer vill vara med) och lydnadsträning gärna på någon brukshundklubb, gärna med andra hundar. Så är du träningssugen så hör av dig!


Snart dags att gå spåret.

Tjing!

Av Annica - 7 maj 2011 21:32

Lördagkväll framför tvn.

Nej, nu måste vi träna lite. Jamen visst! säger hunden   

Det får bli gräsmattan hemma.

Platsliggning: lägger ner honom, lämnar och han ligger stilla med huvudet i backen.

Går tillbaka, korv mmmm. Sätter upp honom.

Då ser jag ur ögonvrån hur något kommer farande. Jag hugger snabbt som blixten tag i halsbandet. Det är två rådjur som springer 10m bredvid oss över grannens tomt, över vägen och fortsätter i full kariär över kalhygget på andra sidan.

Mitt hjärta går i 200, hundens ögon håller på att fara ur skallen på honom och när jag vänder mig om står fyra ungdomar i fönstret och gapar! Nej, det blev ingen jakt för matte var snabbare denna gång! (är man "godkänd" malleförare nu?! )  

Fortsatte lydnadspasset. Nu var det koncentrationskrav som focus låg på. Och det gick jättebra. Faaast jag tog på säkerhetslinan som är så lång att vi kan göra långa inkallningar utan problem. Lugnast så.


Grattis vill jag skicka till Susanne och Öka som blivit uppflyttad ur appellen!


Vi hörs!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Kategorier

Presentation

Länkar

Gästboken

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards