annicaj

Alla inlägg den 12 mars 2011

Av Annica - 12 mars 2011 20:53

Uppvärmning med lite slalom mellan benen och åttor. Kul-faktorn drar upp tempot i träningen.

Tränar apport (hålla fast) med ett spengummi.(Någon har lånat apportbocken) Tugg. Tok-loss. Apport med spengummit framför så att han måste ta tag, bita om ordentligt för att inte tappa - klick och godis. Tar om med tok när han tuggar. Efter några ggr fattade han skillnaden.

Pausade med att bara sitta stilla en stund.

Provar igen. Nu är det inget tugg. Håller fast jättebra. Går omkring också utan att tugga :). Massa beröm. Pausar


Inkallning med fart. När jag lämnar så börjar han titta på allt annat så när jag vändet mig om och ropar Hit händer nada, TOK! va i hela friden sysslar du med????? muttrar när jag går tillbaka. Sätter om honom en bit bakåt. Lämnar igen. Vänder, kallar in. Nu har jag en hund som är allert. Kommer i full galopp. Slår bogen i mitt knä och vänder runt på bakdelen så att han hamnar precis rätt. Med längre sträcka och högre fart kommer mitt knä att vika sig åt fel håll. Paus!


Då tränar vi ingångar.Flyttar mig mittemot honom och kallar in. När han inte tar i knät blir det klick och godis. När han tar i blir det Tok! utebliven belöning. Han sätter sig snabbare och snabbare och oftare 100% rätt men det tar en stund innan han undviker mitt knä. när han lyckats med hela proceduren några gånger rätt så avslutar jag med en inkallning på kort avstånd. Rätt! kamp med favoleksaken!


Nu räcker det för den här gången.


Vi hörs!

Ovido - Quiz & Flashcards