annicaj

Direktlänk till inlägg 7 maj 2016

God afton!

Av Annica - 7 maj 2016 20:35

Äntligen lite lediga dagar. En dag att bara vila och "sova i kapp" med roligt pyssel i trädgården.

Jobbdag med mycket tidig kväll och idag nyttig rolig dag.


I torsdags var ungarna bort hela dagen och Lasse i Trolska så jag fick en ensam dag hemma - helt fantastiskt undrbart. Saknar verkligen dagarna när jag var ensam hemma dagtid när jag jobbade som personlig assistent.

Jag gjorde lock till kallbänken och rensade pionrabatten, klippte ner rosbusken och äppelträdet så att den kaukasiska liljan ska få växa fritt och inte upp i grenarna på trädet. Det tog hela dagen. 

Kvällen blev en "stormiddag" med knytis vid grillen med våra vänner och Anna och Sebbes vänner. Riktigt kul att lära känna alla också.

Idag har vi varit till svärmor och lagat lunch/middag och ätit med henne hela familjen. Emil var på match.

Det blev några matlådor och en bit rabarberpaj över till svärmor. Hon uppskattar verkligen hemlagat och att få sällskap. Men orken tröt på slutet. Hoppas hon kan sova i natt nu.


Här hemma han gräva ner två omgångar bokashi i landen och så massor av dill och spenat. Vattnade och drog fiberduk över så inte katterna drar runt allt. Sådde också en ovanlig kombo av piplök och luktärt i en låda. och sådde majrova mellan sallad och spenatraderna i kallbänken. Det blev tätt men salladen ska ju skördas och då får majrovorna mer utrymme så de kan växa till.


Han också med en tur ner till butiken för att måla golvet i beredningsrummet. Det blir fint när inte betongen tittar upp här och där. Målar med en epoxyfärg så efter två varv hoppas vi att det ska hålla lite längre än ett år iaf.


Efter målningen drog jag fram cykeln och svidade om och tog en tur runt Jättendal-Hårte. 1,5 mil. Tog det "lätta" varvet med mycket utför eftersom det är första turen. Snittade på 15,89km/h. Skön tur i solen.


Har dock ont i låren idag. Jag var dum nog att utmana Sebbe i tempo-utfall. 3 set sedan kurskade vi båda. Ett set består av att kliva fram i ett utfallssteg och sedan dippa knät i golvet och gå upp igen. 3 sekunder ner och 3 sekunder upp. Så håller man på i en minut och byter sedan ben och gör lika. Vilar en minut och börjar om. MJÖLKSYRA-träning. Jag bara skakade i benen efteråt. Tog hunden på en stilla promenad direkt efter för att "skölja ur" mjölksyran men det hjälpte inte alls. Stärker löpmusklerna och ökar uthålligheten i dom om man gör det två ggr i veckan. Skönt med cykelpass idag.


Justja, igår stoppade vi in "min" nya fönsterbräda också. Den är 3,8m lång, 25cm bred och 3,5cm tjock. En enda lång planka som Nisse hyvlat, slipat och kapat till mig. Satte upp den igår i "BaraVaraRummet". Nu ska den lackas - enligt NIsse- innan jag får ställa alla mina Mårbacka-pelargoner på den. Ska nog putsa fönstren där och sätta något form av solskydd för krukorna också innan blommorna kommer dit. När jag nu ska hinna med det.

Mindre tv och mera pyssel kanske   .

Nu är tekoppen tömd och marmeladmackorna uppätna. Dags att byta lukt och läsa lite. Håller på med: Ensamma hjärtan och hemlösa hundar.


ha en fin kväll.

Hörs!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 5 september 2019 19:34

Den 12 juli kom jag hem från jobbet. Öppnar ytterdörren. Fari kommer inte. Jag går till sovrummet. Där reser sig en mycket vinglig Fari i sängen och har mycket svårt att hålla balansen. Han tar sig vingligt ner, genom korridoren och till hallmattan. ...

Av Annica - 14 juni 2019 19:58

Anställningsavtal påskrivet utan slutdatum. Nu "sitter jag still i båten" ett tag. Skönt. Fast inkomst. Tryggare ett tag då. Det lönar sig att ligga i och sträva efter att lära sig och att lösa problem så långt det faller innom mina ramar. Nu hän...

Av Annica - 18 maj 2019 18:08

1. Vi har tagit beslutet att stänga fiskbutiken och försöka sälja den. Skönt & vemodigt. 2. Jag har sagt ifrån mig kassörsuppdraget på hamnföreningen. Skönt. Är kvar som suppleant ett år till. Kul! Så vad gör jag nu med all tid som blir "över" e...

Av Annica - 12 februari 2019 20:47

Ben, paddla. Djupt vatten. Armarna längs sidorna. Sparka med benen. Ni får inte se knäna när ni tittar ner. Små rörelser. Vänd tårna lite innåt. Som när ni går, från höften. Håll näsan över ytan. Hur det fungerade? Inte alls från början. Sjönk som en...

Av Annica - 5 februari 2019 12:32

Krål. Ja så uttalas det på svenska: krål! Nu har Anna och jag gått första lektionen på crawl- kursen för vuxna. Njurunda simsällskap som håller den. En trevlig tjej i medelåldern som visade, instruerade, gav oss uppgifter att öva på. Den ena längde...

Ovido - Quiz & Flashcards